Partner - Zest Marketing

AANJAGEN en VERSNELLEN zijn onze kerncomptenties om doelen en resultaten te behalen. Juist in turbulente tijden zijn wij voor u op ons best. De resultaten bewijzen dat! Voor zowel profit als non-profit organisaties  hebben we doelen gerealiseerd. Al meer dan 16 jaar is Zest actief op het snijvlak van markt en maatschappij. 

Wij hebben ons gespecialiseerd in merkbare en meetbare marktbewerking van maatschappelijke organisaties, bedrijven en initiatieven. 

Of het nou gaat om onze methoden in marktonderzoeken, onze effectieve aanpak in marktbewerking of onze interim-managers; we hebben altijd de beste oplossing. 

En anders beschikken we over een zeer gedegen netwerk, zodat er altijd een oplossing voor handen is.

Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa in 2018

Een voorbeeld

In het jaar 2010 begon Zest aan een avontuur dat Culturele Hoofdstad heette. Wat het toen exact inhield wist eigenlijk nog niemand in de Provincie Friesland, maar dat het een project van de buitencategorie zou worden met veel impact was ons wel duidelijk. Inmiddels weten we dat het een proces is wat de omvang heeft van een WK-voetbal en een Olympische Spelen. Een van de partners van Zest trad eerst toe tot het bestuur van de Stichting Kulturele Haadstêd 2018. Vanaf augustus 2012 werd Zest ook operationeel verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van Lwd2018.In deze operationele functie kregen wij één doelstelling mee: zorg ervoor dat er maatschappelijk draagvlak komt voor Lwd2018 in Leeuwarden en Friesland. Het belang van een breed en omvangrijk maatschappelijk draagvlak was groot. Welke stad Culturele Hoofdstad van Europa wordt, besluit de jury namelijk op basis van (1) de kwaliteit van het bidbook en (2) de mate waarin stad en regio het initiatief dragen. 
 

De strategie waarvoor gekozen is, is de bottom-up strategie. Doelstelling was om iedereen te betrekken bij de Culturele Hoofdstad. De marketing richtte zich onder andere op burgers, bedrijven, (cultuur)instellingen, kunstenaars, zangers, schrijvers, muzikanten, Cambuur supporters, supporters van Aris, confessionelen, schoolkinderen, studenten en vele andere groepen. Dit met de pay-off 'schouder aan schouder'. Stap voor stap nam het draagvlak toe in de stad en ommelanden. Met name in laatste twee maanden voor de uitslag werd het een ware hype. Vlaggen, posters, polsbandjes, buttons, etc. waren niet meer aan te slepen. Overal in Leeuwarden was het logo van Leeuwarden 2018 zichtbaar. De steun was maximaal. Dit in tegenstelling tot de situatie in Maastricht en Eindhoven.