•  
  •  
  •  
  •  

Artikelen

rss

Nieuws

Laatste nieuws van Ardent

Betalen jouw klanten op tijd? 8 tips voor zorgvuldig debiteurenbeleid

Betalen jouw klanten op tijd? 8 tips voor zorgvuldig debiteurenbeleid

Effectief debiteurenbeleid valt of staat met goede communicatie naar je klant.

Als je duidelijk bent over betalingsvoorwaarden en termijnen heb je al een grote stap gezet om problemen bij betalingen te voorkomen. Maar het kan ook later nog misgaan. Wij hebben tips voor je!  

1. Informeer je klant al bij het eerste contact over jouw betalingstermijn en het moment van betalen. Dat kan een vooruitbetaling zijn of nadat de dienst is geleverd. Bespreek het! Dat voorkomt onduidelijkheden achteraf.

2. Informeer naar de kredietwaardigheid van de klant. Het kan zomaar zijn dat de eerste positieve indruk van de klant totaal anders is dan het betaalgedrag achteraf.

3. Zijn je betalingsvoorwaarden goed geregeld in je algemene voorwaarden? Kijk de algemene voorwaarden er nog even op na en pas de betalingstermijnen die daarin vermeld staan ook daadwerkelijk toe. Vermeld de betaaltermijn in de factuur.

4. Geef bij aanvang van de opdracht een indicatie van de kosten. Informeer de klant op tijd bij dreigende overschrijdingen later in het traject. Ook dat voorkomt problemen.

5. Bij opdrachten die over een langere tijd lopen, stuur deel facturen. Op die manier zijn de kosten voor de klant misschien gemakkelijker te behappen. En bijkomend voordeel jij hebt al een deel van de betaling binnen.

6. Is de betalingstermijn verlopen en is er niet betaald? Neem direct contact met de klant op. Misschien speelt er iets anders waardoor de factuur nog niet is betaald. Daar kom je dan snel achter.

7. Stuur herinneringen,14-dagen brieven/aanmaningsbrieven en laatste aanmaning/aanzegging incasso brieven altijd stipt op tijd inclusief verhogingen met rente. De klant merkt dat je er bovenop zit en zal zijn betaalgedrag daar op aanpassen.

8. Bij niet betalen bel de klant om te informeren wat daarvoor de redenen zijn. Eventueel kun je een betalingsregeling met de klant afspreken. 

Denk eraan: elk contactmoment met de klant is een kans! Dus ook als het om dit onderwerp gaat!

Debiteurenbeleid is geen bijzaak. Als facturen structureel niet op tijd worden betaald schaadt dat jouw financiële positie. Bovendien moet je extra veel moeite doen (bellen, sturen herinneringen etc.) om de betalingen toch binnen te krijgen. Het structureel aanpakken van debiteurenbeleid is dus zowel in het belang van jou als van de klant

Als je het debiteurenbeleid consequent aanpakt is het najagen van betalingen bij de klant misschien wel veel minder nodig dan nu het geval is.
 



Commentaar is gesloten